Vnitřní řád školní družiny
Vnitřní řád ŠD je doplňkem ke školnímu řádu
( vydáno na základě vyhlášky č.74/2005 Sb. ze dne 9. 2. 2005)
Vnitřní řád školní družiny
I. Obecná ustanovení
Na základě ustanovení § 30 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění vydávám jako statutární orgán školy vnitřní řád školní družiny. Směrnice je součástí organizačního řádu školy. Určuje pravidla provozu, stanoví režim ŠD, je závazná pro pedagogické pracovníky a má informativní funkci pro zákonné zástupce. Školní družina (dále ŠD) se ve své činnosti řídí zejména vyhláškou č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání.
Poslání školní družiny tvoří ve dnech školního vyučování mezistupeň mezi výukou ve škole a výchovou v rodině. ŠD není pokračováním školního vyučování, má svá specifika, která ji odlišují od školního vyučování. Hlavním posláním je zabezpečení zájmové, rekreační a sportovní činnosti, odpočinku v době mimo vyučování. Činnost ŠD je určena pro účastníky prvního stupně základní školy. Činností vykonávaných družinou se mohou účastnit i žáci, kteří nejsou přijati k pravidelné denní docházce do družiny. Družina může vykonávat činnost pro účastníky, nebo účastníky a jejich zákonné zástupce, i ve dnech pracovního volna.
II. Práva a povinností účastníků, jejich zákonných zástupců a pedagogických pracovníků
ve ŠD a ŠK a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci školy
1. Práva a povinnosti účastníků
1.1 Práva účastníků:
- na účast na výchovných, vzdělávacích, zájmových, popř. tematických akcích zajišťovaných školní družinou,
- na svobodu myšlení, projevu, shromažďování, náboženství, na odpočinek a dodržování základních psychohygienických podmínek,
- vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich výchovy a vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje. Účastník má právo sdělit svůj názor vychovatelce ŠD nebo ředitelce školy. Účastník musí svůj názor vyjádřit přiměřenou formou, která neodporuje zásadám slušnosti,
- na odpočinek, na hru a oddechové činnosti odpovídající jejich věku, jakož i na svobodnou účast v řízených zájmových činnostech; odpoledne mají žáci trávit v klidné, pohodové a přátelské atmosféře,
- účastníci mají právo na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, na život a práci ve zdravém životním prostředí,
- na ochranu před jakoukoli formou diskriminace a násilí, proti zásahům do soukromého života a poškozování pověsti a cti,
- být seznámeni se všemi směrnicemi se vztahem k jejich pobytu a činnosti ve školní družině.
1.2 Povinnosti účastníků:
- dodržovat vnitřní řád školní družiny, předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni,
- plnit pokyny pedagogických pracovníků školy vydané v souladu s právními předpisy a vnitřním řádem školní družiny, dbát pokynů provozních pracovníků, chovat se tak, aby neohrozili zdraví svoje ani jiných osob,
- své chování a jednání ve školní družině a na akcích pořádaných ŠD usměrňovat tak, aby nesnižovali důstojnost svou, svých spolužáků, zaměstnanců školy a lidí, se kterými přijdou do styku,
- zjistí-li ztrátu či poškození osobní věci, tuto skutečnost neprodleně ohlásit vychovatelce školní družiny v ten den, kdy ke ztrátě či poškození došlo,
- chodit do školní družiny podle zápisového lístku a účastnit se činností organizovaných školní družinou
- zacházet s vybavením školní družiny šetrně, udržovat své místo i ostatní prostory školní družiny v čistotě a pořádku, chránit majetek před poškozením,
- přezouvat se a přezůvky udržovat ve stavu, který neohrožuje jejich zdraví,
- během vycházky a pobytu venku mají žáci své oblečení a aktovky uložené v šatně. Cenné věci si berou s sebou. Za mobilní telefony a přinesené hračky ŠD neručí. Při odchodu ze ŠD se žáci přezouvají v šatně v přízemí. Oblečení / kšiltovky, přezůvky, tepláky apod./ mají žáci podepsané,
- účastník je povinen chovat se ve školní družině tak, aby neohrožoval spolužáky ani vyučujícího. Při závažném a opakované porušování vnitřního řádu školní družiny může být rozhodnutím ředitelky školy žák ze ŠD vyloučen.
1.3 Účastníci nesmějí:
- nosit do školní družiny cenné věci, peníze nechávat v odloženém oděvu ani v aktovkách,
- nosit do školní družiny předměty, které nesouvisí s činností ŠD a mohly by ohrozit zdraví a bezpečnost žáka nebo jiných osob,
- pořizovat nahrávky (video, audio,foto) bez svolení nahrávané osoby,
- před ukončením pobytu ve školní družině z bezpečnostních důvodů opouštět školu bez vědomí vychovatelky ŠD,
- používat mezi sebou a vůči dospělým osobám hrubých slov, urážek, psychického a fyzického násilí, hrubé slovní a úmyslné psychické a fyzické útoky účastníka vůči jinému účastníkovi či vůči pracovníkům školy se vždy považují za závažné porušení povinností stanovených tímto řádem a účastník bude za toto provinění ze ŠD vyloučen,
- jestliže žák hrubým způsobem porušuje vnitřní řád ŠD, bude s rodiči zahájeno jednání. Pokud nedojde v dohodnuté době k odstranění nedostatků, bude účastníkovi ukončena docházka do ŠD.
1.4 Podmínky zacházení s majetkem školského zařízení ze strany účastníků:
- účastníci jsou povinni zacházet s vybavením školní družiny šetrně,
- místnost školní družiny i své místo udržují v čistotě a pořádku,
- majetek školní družiny chrání před poškozením,
- majetek školní družiny nesmějí žáci odnášet domů,
- v případě úmyslného poškození majetku školní družiny budou zákonní zástupci vyzváni k jednání o náhradě způsobené škody.
2. Práva a povinnosti zákonných zástupců účastníků
2.1 Práva zákonných zástupců účastníků:
- na informace o průběhu vzdělávání svého dítěte,
- vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich dětí, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost,
- požádat o uvolnění účastníka z výuky podle pravidel tohoto řádu.
2.2 Povinnosti zákonných zástupců účastníka:
- zajistit, aby žák docházel řádně do školského zařízení, pokud se přihlásil,
- informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,
- dokládat důvody nepřítomnosti v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem,
- oznamovat škole údaje nezbytné pro školní matriku (§ 28 odst. 2 a 3 školského zákona) a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka a změny v těchto údajích.
3.Práva a povinnosti pedagogických pracovníků
3.1 Práva pedagogických pracovníků:
- na zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti, zejména na ochranu před fyzickým násilím nebo psychickým nátlakem ze strany účastníků nebo zákonných zástupců účastníků a dalších osob, které jsou v přímém kontaktu s pedagogickým pracovníkem ve škole,
- aby nebylo do jejich přímé pedagogické činnosti zasahováno v rozporu s právními předpisy,
- na využívání metod, forem a prostředků dle vlastního uvážení v souladu se zásadami a cíli vzdělávání při přímé vyučovací, výchovné, speciálněpedagogické a pedagogicko-psychologické činnosti,
- volit a být voleni do školské rady,
- na objektivní hodnocení své pedagogické činnosti.
2 Povinnosti pedagogických pracovníků:
- vykonávat pedagogickou činnost v souladu se zásadami a cíli vzdělávání,
- chránit a respektovat práva účastníka,
- chránit bezpečí a zdraví účastníka a předcházet všem formám rizikového chování ve školách a školských zařízeních,
- svým přístupem k výchově a vzdělávání vytvářet pozitivní a bezpečné klima ve školním prostředí a podporovat jeho rozvoj,
- zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím osobní údaje, informace o zdravotním stavu účastníka a výsledky poradenské pomoci školského poradenského zařízení a školního poradenského pracoviště, s nimiž přišel do styku,
- poskytovat účastníkovi nebo zákonnému zástupci nezletilého účastníka informace spojené s výchovou a vzděláváním.
-
3. Pravidla o vzájemných vztazích účastníků, zákonných zástupců účastníků s pedagogickými pracovníky školy
- pedagogičtí pracovníci školského zařízení vydávají účastníkům a zákonným zástupcům pouze takové pokyny, které bezprostředně souvisí s plněním školního vzdělávacího programu, školního řádu a dalších nezbytných organizačních opatření,
- všichni zaměstnanci školy budou účastníky chránit před všemi formami špatného zacházení, sexuálním násilím, využíváním. Budou dbát, aby nepřicházeli do styku s materiály a informacemi pro ně nevhodnými. Nebudou se vměšovat do jejich soukromí a jejich korespondence. Budou účastníky chránit před nezákonnými útoky na jejich pověst,
- informace, které zákonný zástupce účastníka poskytne do školní matriky nebo jiné důležité informace o žákovi (zdravotní způsobilost,…) jsou důvěrné a všichni pedagogičtí pracovníci se řídí se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů,
- účastník zdraví v budově a na školních akcích pracovníky školy srozumitelným pozdravem, pracovník školy účastníkovi na pozdrav odpoví,
- není přípustné a odporuje to i Úmluvě o právech dítěte (čl. 16), aby zákonný zástupce kontaktoval jiného účastníka bez přítomnosti jeho zákonného zástupce v prostorách školského zařízení a projednával s ním jeho chování.
III. Organizace a provoz školní družiny
- při ZŠ zřízeno celkem 1 oddělení školní družiny,
- počet přítomných účastníků v oddělení může být při všech činnostech nejvýše 30 účastníků (vzhledem ke kapacitě účastníků ŠD),
- práci oddělení ve školní družině řídí vychovatelka. Provádí plánování hlavních akcí v ŠD, vypracovává celoroční plán činnosti ŠD, kontroluje plnění plánu i jednotlivých činností v ŠD. Kontroluje správné vedení povinné dokumentace ve ŠD, zajišťuje přihlášení a odhlášení účastníků, předávání informací rodičům a ředitelství školy, vyřizuje náměty a stížnosti,
- ředitelka školy nestanovila poplatky za umístění účastníka ve školní družině. ŠD vybírá pouze částku na pomůcky nutné pro práci ve družině,
- kromě činností daných vyhláškou o ŠD, organizuje ŠD trvale i další aktivity na škole: sběr starého papíru, elektrospotřebičů a sběr pomerančové kůry.
- Podmínky docházky do školní družiny:
- školní družina je určena pro žáky z 1.stupně a slouží pouze žákům Základní školy Bolehošť,
- školní družinu mohou navštěvovat i účastníci nezapsaní se souhlasem vychovatelky a pokud počet přítomných účastníků při činnosti nepřekročí povolený limit, tj. 30 žáků s ohledem na stanovenou kapacitu ŠD,
- účastníci se stanou členy ŠD po odevzdání vyplněného zápisního lístku podepsaného zákonným zástupcem,
- účastník dochází a odchází ze ŠD podle údajů vyplněných na zápisním lístku,
- konzultace o chování účastníků, které vyžadují delší čas, je nutné dohodnout na dobu mimo práci s účastníky, vzhledem na zajištění dozoru nad účastníky při různých činnostech.
- Přihlašování a odhlašování účastníků:
- pro přihlašování účastníků do ŠD budou rodiče využívat zápisních lístků, vzor SEFT 49 184 0. Termín pro přihlášení je do 5.9. Přihlásit lze žáka do ŠD i dodatečně, bude-li volné místo. Do ŠD mohou docházet i nezapsaní účastníci, pokud není překročen limit kapacity ŠD,
- odhlášení ze ŠD mohou provést zákonní zástupci pouze písemně,
- docházka všech přihlášených účastníků je evidována. Zapsaní účastníci do školní družiny jsou vedeni v přehledu výchovně-vzdělávací práce,
- u nezapsaných účastníků je docházka vedena v docházkovém sešitě,
- o nedodržování a soustavném porušování školního řádu a vnitřního řádu ŠD budou seznámeni zákonní zástupci, popřípadě bude účastník vyloučen na přechodnou nebo trvalou dobu ze školní družiny. O vyloučení rozhoduje ředitelka školy.
- ranní družina je v provozu od 7.00 h. do 7.45 h.. Účastníci mohou do ranní ŠD docházet průběžně,
- školní družina může sloužit účastníkům i při "půlených" vyučovacích hodinách a v průběhu polední přestávky před odpoledním vyučování (je-li organizováno), pokud je to možné s ohledem na rozvrhové a organizační možnosti školy,
- účastníci ze všech ročníků odvádí do jídelny vychovatelka nebo vyučující poslední hodiny,
- účastníci docházejí do odpolední školní družiny po obědě ze školní jídelny pod vedením vychovatelky. Vychovatelka zajišťuje bezproblémový a klidný přesun do školní družiny,
- odpolední družina začíná po skončení výuky žáků v příslušném ročníku. Provoz odpolední družiny končí v 15:00 hodin,
- ŠD realizuje výchovně vzdělávací činnost podle ŠVP školní družiny „Plavba poznání“,
- docházka (vyplněná rodiči na zápisním lístku) zapsaných účastníků je povinná, nepřítomnost musí být zákonnými zástupci řádně omluvena. Mimořádně lze účastníka uvolnit, rovněž pouze na písemnou žádost rodičů předloženou předem,
- odchod účastníků ze šd je třeba organizovat tak, aby nebyla narušována činnost ve školní družině, tedy v 11.50 hod a nebo 12.50 hod.(tedy po 4. či 5. vyučovací hodině a obědě) a poté až v 15.00,
- provoz družiny zajišťuje (pokud je zájem zákonných zástupců) vychovatelka o všech vedlejších prázdninách. Po projednání se zřizovatelem může ředitelka školy přerušit činnost ŠD,
- o hlavních prázdninách je provoz družiny přerušen (čerpání dovolené). Provoz ŠD je možný pouze za mimořádných podmínek a dostatečném zájmu zákonných zástupců. Účastníci musí být na docházku o těchto prázdninách zvlášť písemně přihlášeni,
- pitný režim je zajištěn školní jídelnou, účastníci si nosí odpolední svačinu.
IV. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví účastníků a jejich ochrany před rizikovým chováním a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
- školní družina využívá pro svoji činnost především určené prostory školy. S ohledem na počasí a povětrnostní podmínky organizuje vychovatelka maximum činností venku a v prostorách školního pozemku. Ke své činnosti mohou využívat i tělocvičny a hřiště obce,
- ukládání oděvů a školních aktovek se řídí podle pokynů vnitřního režimu školy a pokynů vychovatelky. Náhradní oblečení pro sportovní činnost a pobyt venku si účastníci odkládají do tašky nebo plátěného sáčku v šatně,
- k zajištění ochrany a zdraví při práci ve ŠD provede vychovatelka seznámení s provozními řády školní zahrady a pískoviště, tělocvičny, jídelny a to před vstupem do těchto učeben či zařízení, opakovaně pak v lednu nového roku. Kontrolu bezpečnosti zajišťují při všech činnostech trvale osobním dozorem,
- při pobytu v ŠD, tělocvičně, zahradě, na hřišti či jiných akcích pořádaných ŠD se účastníci chovají tak, aby neohrozili zdraví své ani zdraví svých spolužáků či jiných osob. Každý úraz, nehodu či poranění k nímž dojde ve všech prostorách školní budovy i mimo ni za provozu ŠD, účastníci nahlásí vychovatelce či dozoru,
- účastníci nemanipulují s elektrickými spotřebiči, počítači, vypínači či jiným elektrickým zařízením bez dozoru vychovatelky,
- při akcích pořádaných ŠD mimo budovu školy se účastníci řídí pokyny dozoru a pravidly silničního provozu. O bezpečnosti a chování jsou účastníci vždy poučeni před akcí vykonávajícím dozorem.