telefon +420 494 627 148 email zs@bolehost.cz Datová schránka: wthmbqr
Drobečková navigace

Úvod > > Aktuality

Aktuality


Zde se můžete registrovat k odběru aktualit.

Štítky:





Cesta kolem světa

IMG_0007.JPGVe středu 21. prosince naši školu navštívila paní lektorka, která školákům s „Cestou kolem světa“ zpříjemnila předvánoční čas. Během putování děti navštívily několik zemí a při té příležitosti se naučily také spoustu slov v cizích jazycích. 

První zastávka byla ve Španělsku, kde během pohybové hry děti počítaly. U našich sousedů, v Německu, zase popisovaly části těla a ve Francii se seznámily s číslicemi. Ruština sice někdy zní podobně jako náš český jazyk, ale co psaná podoba? Základní barvy – modrou, červenou, žlutou a zelenou – jsme nejenom slyšeli, ale také viděli napsané azbukou. Na závěr jsme doputovali do Anglie, kde jsme se naučili rozeznávat pozdravy.  Paní lektorka nás také seznámila se zdejšími vánočními zvyky. Věděli jste, že v Anglii dětem nosí dárky Father Christmas (Otec Vánoc)?

IMG_0014.JPGCelý program byl ukončený zpěvem anglické koledy a rozdáním dárků pro děti. Jednalo se o cracker – malý dáreček s překvapením, který si dávají na talíř lidé v Anglii před vánočním obědem.



Mikuláš s čertem ve škole i školce


DSCF3541.JPGČas plyne jako voda a nedá se zastavit. Už tu zase máme advent – čas očekávání a nadějí. Děti předškolní i ty školní mají jistě jiná očekávání než my dospělí, přesto některé tradice nám jsou všem blízké. A jaký by to byl advent bez Mikulášů a čertů.

Letos k nám do školy zavítali v úterý 6. prosince dopoledne. Mikuláš, vážný a vznešený, promlouval k dětem, které za básničku nebo písničku obdarovával nadílkou. A čert? Ten sice naháněl strach, řinčel řetězem, rámusil a hartusil, ale nakonec si do pekla nikoho neodnesl. Ty děti, které občas zlobí, slíbily polepšení, ty malé se držely paní učitelky a také slibovaly. Alespoň pro jistotu, aby si to čert ještě nerozmyslel.DSCF3548.JPG

DSCF3556.JPGNakonec děti společně zazpívaly písničku. Ve školce O Mikulášovi, ve škole O zimě a Mikuláš s čertem se odebrali na další pochůzku: „Šťastnou cestu Mikuláši i čerte a zase za rok na shledanou!“



Zvuky kolem nás

DSCF3522.JPGPondělní dopoledne po podzimních prázdninách jsme prožili nejen společně s češtinou, angličtinou či matematikou, ale také se zajímavým hudebním programem.

            Děti v mateřské škole společně s autorem vyprávěly pohádku a pomocí zvuků tvořily prostředí, děj, jednotlivé postavy a pod. Tak automaticky a přirozeně vnímaly zvuk a dávaly ho do souvislostí. Učily se uvědomovat si jeho délku, barvu, sílu i výšku a přiřazovat ho různým činnostem. Rozvíjely svou zvukovou paměť. Děti se v žádném případě nedělily na "hudebně nadané a nenadané" a ani se tak necítily.

Program pro nás, školáky, měl název "Zvuk" a přímo nás vybízel k interaktivitě a blížil se spíše workshopu. Seznámili jsme se s jednotlivými etnickými hudebními nástroji napříč kontinenty a jejich prostřednictvím jsme vnímali rozdíly, ale i propojení mezi jednotlivými národy. Pro tvorbu zvuků byly využity muzikoterapeutické nástroje s čistým přirozeným laděním. DSCF3524.JPGNapř. Sitar, hangdrum, kalimba, fujara, tibetské mísy atd. Navíc jsou to nástroje, které skvěle zobrazují jednotlivá etnika. Měli jsme příležitost se aktivně zúčastnit produkce. Dozvěděli jsme se např. o základech nekonečného dechu při hře na didgereedo, vyzkoušeli jsme si hrdelní zpěv mongolských pastevců i alikvótní zpěv tibetských mnichů.

Program se nám moc líbil.

 

 

 

 

 



Výlov rybníku Baba

DSCF3510.JPGPodzim je tu a s ním i období výlovů rybníků. které je tradičním vyvrcholením nelehké rybářské práce. Co o výlovu píše odborná literatura? „Výlov je proces, při kterém rybáři přemísťují ryby z rybníků. Tato činnost se provádí tak, že dojde k vypuštění rybníku, po kterém začíná vlastní výlov. Ryby jsou loveny buď přímo do sítí v rybníce zatahováním, nebo v lovišti, které může být přímo v rybníce, nebo pod hrází. Ryby jsou poté nabírány podběráky do přenosných vaniček, nošeny do kádí, tříděny váženy a nakládány na dopravní prostředek, který je rozveze na místo určení, většinou do sádek, kde čekají na svůj další osud.“

            Rybník před naší školou jménem Baba, tedy spíše ryby v něm, čekal stejný osud. V úterý 25. října se konal jeho výlov. A to jsme si nemohli nechat ujít. Čekali jsme, až se úplně rozední a okolo 9. hodiny jsme vyrazili k rybníku. Docela hustě pršelo, jak jinak, vždyť je podzim, ale nám to nevadilo. Viděli jsme vše, co se píše o výlovu výše. DSCF3506.JPG Loviště, vypouštění vody, sítě, kádě, podběráky a i auto, které nakládalo vytříděné ryby pomocí hydraulické ruky. V kádích ale nebyly ryby, které sníme na Vánoce. Tito kapříci a amuři byli ještě malí. U nás  v Bolehošti byli něco jako ve školce. Rybáři je převáželi do rybníku v Semechnicích, kde budou na jaře zase vyloveni a převezeni do dalších rybníků, ze kterých teprve až po dvou letech poputují na vánoční stůl. Byla to pěkná podívaná a rybářům přejeme Petrův zdar! 



Zahájení nového školního roku 2016/17

DSCF3449.JPGPrázdniny se překulily a už tu máme 1. září 2016. Zahájení nového školního roku 2016/2017 proběhlo tradičním setkáním školáků, pedagogů, rodičů prvňáčků, starosty obce a dalších hostů. Krásné letní počasí přispělo k výborné náladě a sluníčko vykouzlilo všem příjemný úsměv na tváři. Do 1. ročníku jsme letos přivítali 6 školáčků, kteří se přidali k dalším 17 již ostříleným spolužákům. 

Prvňáčkům, ale i ostatním žákům přejeme, aby do školy chodili rádi, s nadšením a aby těch usměvavých a úspěšných dní měli mnohem více, než těch méně zdařilých. DSCF3448.JPG Rodičům pak přejeme spoustu trpělivosti a pochopení. Budeme tu pro sebe, budeme tu pro vás, a když se budeme všichni snažit, určitě to spolu zvládneme.

 

 

                                                                            



Dopravní hřiště

DSCF3344.JPGDopravní výchova nezačíná až ve škole, ale v rodině. Jsou to rodiče, kteří  učí své dítě chodit, jezdit na tříkolce, koloběžce a na kole. Jsou to rodiče, se kterými dítě jezdí  autem i hromadnou dopravou. Všechny tyto aktivity se více či méně dotýkají silničního provozu. S věkem roste intenzita účasti dítěte v silničním provozu a také jeho schopnost vnímat rizika a učit se chovat správně.

Na naší škole každý rok probíhá intenzivní kurz dopravní výchovy. Žáci 3. a 4. ročníku jsou nejdříve teoreticky proškoleny pracovníkem autoškoly, poté se věnujeme tomuto tématu ve vyučování a ve školní družině a celé snažení zakončíme na dopravním hřišti v Rychnově nad Kněžnou. Nejinak tomu bylo i v letošním školním roce.

Ve středu 15. 6. 2016 jsme se vydali vlakem na dopravní hřiště. Počasí nám přálo a tak jsme si po napsání zkušebního testu, kde jsme mimochodem všichni uspěli, vybrali kola a s helmou na hlavě jsme se rozjeli k první disciplíně – jízdě zručnosti. Nebylo to nic jednoduchého. Slalom, přenášení předmětů, podjíždění branek, jízda po nerovném terénu a mnoho dalších. Druhá část byla jízda v silničním provozu. Pan instruktor nám velice pěkně vysvětlil všechny dopravní situace a my jsme se rozjeli si vše vyzkoušet. Nejdříve jsme dělali dopravní přestupky, ale s postupem času jsme nabírali zkušenosti a na závěr jsme jezdili už správně.

Děti i my učitelky jsme prožili velice pěkné a smysluplné dopoledne. 

Přejeme všem vždy šťastný návrat z cest!



Školní výlet Nové Město nad Metují

DSCF3308.JPGVe středu 18. května děti  z bolehošťské školy nastoupily do vlaku a vydaly se na školní výlet do Nového Města nad Metují.
Tam nás na zámku a v jeho blízkém okolí čekal velmi pestrý program. Nejprve jsme zhlédli vtipnou, ale i trochu vzdělávací pohádku Princ Bajaja. Dozvěděli jsme se, jak se lidé oblékali, stravovali a vůbec jak žili v době krále a císaře Karla IV. A nejen to! Některé věci jsme si také mohli vyzkoušet. Například předení nití z ovčí vlny nebo lnu, ruční mletí obilí nebo praní v neckách a na valše. Chlapce určitě zaujala ukázka středověkých zbraní a rytířské zbroje. Po této velmi zajímavé zkušenosti jsme se vydali na zámek. Zde jsme absolvovali prohlídku, kterou jsme zakončili návštěvou zámecké zahrady.
Domů jsme se vrátili plní zážitků, ale také příjemně unavení. Už teď se těšíme na další výpravu mimo školu.



Ukliďme Česko

DSCF3227.JPGO víkendu 16. 4. proběhla hlavní vlna úklidů v rámci projektu Ukliďme svět, ukliďme Česko. I naše škola nezůstala pozadu. Neuklízeli jsme v sobotu, ale ve čtvrtek. Všichni jsme si přinesli košťata a ochranné rukavice a dopoledne jsme vyrazili před naši krásnou sluníčkovou školu. Posbírali jsme pár odpadků a zametli vše, co na chodník nepatří. Bylo vidět, že někteří z nás drželi koště či lopatu poprvé v ruce, ale to ničemu nevadilo a dílo se zdařilo. Nyní si dobře rozmyslíme, kam obal od sušenky či bonbónů vyhodíme. Chceme, aby to u nás v Bolehošti bylo přeci pěkné.



Koš plný ovoce

DSCF3216.JPGVe středu 6. dubna byl pěkný jarní den. Po obědě se v naší škole konala ochutnávka ovoce. Paní učitelky nám připravily sedmnáct tajemných talířků. Na každém z nich byl umytý, oloupaný a nakrájený jeden druh ovoce. Některé jsme bezpečně znali. Jako banán, citrón a limetku, pomeranč a mandarinku, jablka, hrušky a ananas. Jiné druhy ovoce jsme viděli poprvé: mochyni – lampionek s oranžovou kuličkou uprostřed, dračí ovoce – to je plod kaktusu, kumkvat – miniaturní šišatý pomeranč, avokádo – větší zelená hruška s peckou a tři druhy melounů, které vypadaly jako míče na ragby.

Postupně jsme si brali ze všech talířků a říkali jsme si, co všechno o ovoci víme a co ne. Když jsme měli plné krabičky ovoce, mohli jsme ochutnávat. Na plakát jsme zapisovali, které ovoce nám chutná více nebo méně.

Po dojedení výborné zdravé svačinky jsme měli plná bříška.  Už se ale těšíme na další takovou ochutnávku.  Bylo to prima.

Péťa, Ondra, Janíček, Marťa

 

Středeční odpoledne jsme zahájili ochutnávkou ovoce.  Ochutnávali jsme je proto, abychom zjistili, jak chutná cizokrajné ovoce a abychom byli zdraví.  Nejvíce nám chutnalo granátové jablko, limetka a moc nám nechutnalo dračí ovoce, žlutá hruška a avokádo. Chybělo nám kiwi a kokos. Z této akce jsme si odnesli mnoho dobrých chutí a vědomí, že máme jíst více ovoce. A nyní víme, které nám chutná. Moc se nám to líbilo.

Kája, Anežka, Anička, Eliška

 

Dne 6. 4. 2016 odpoledne jsme měli ochutnávku ovoce v rámci projektu „Ovoce do škol‘‘ Naše škola spolupracuje s firmou Laktea, o. p. s., která nám dodala „koš plný ovoce“.  Byly tam tyto druhy ovoce: 2 druhy jablek, 2 druhy hrušek, 3 druhy melounů atd. Poznali jsme nové chutě i nechutě.  Paní učitelky nám daly velký papír, kde byla napsána všechna jména ovoce. Tam jsme psali, co nám chutnalo nebo nechutnalo. Nejvíce nám chutnal ananas, citron a limetka. Nechutnalo nám avokádo a žlutá hruška.  Chtěli bychom tuto akci zopakovat. Ale my nemůžeme, jelikož příští rok jdeme do 6. třídy, takže už si to v této škole nevyzkoušíme.

Míra, Jirka, Filip, Dalimil

 

Ve středu 6. 4. jsme měli v ZŠ Bolehošť ochutnávku exotického ovoce. Ochutnávali jsme mnoho druhů ovoce jako například: avokádo, citrón a limetku, zelené, žluté a granátové jablko, ananas, dračí ovoce. Tuto akci bychom doporučili i jiným školám. Těšíme se na další akci.

Jára, Radek, Michal, Richard

 

 



Vztahy ve třídě

DSCF3151.JPGChodit do školy neznamená jenom sedět v lavici a učit se násobilku nebo vyjmenovaná slova. Je potřeba také naučit se vycházet se svými spolužáky, naučit se hledat nové kamarády a mít ve třídě dobrý kolektiv, aby se nám co nejlépe pracovalo. Aktivity zaměřené právě na tato témata si pro naše školáky připravila Mgr. Hana Zakouřilová v rámci programu primární prevence.

            Ve čtvrtek 3. března si děti zahrály na první pohled „obyčejné“ hry, ale vše bylo trochu jinak. Zábavnou formou musely mezi sebou navzájem komunikovat, vymýšlet a domlouvat co nejúspěšnější strategie řešení problémů, ale také být féroví. Paní lektorka si připravila několik her s tím, že po každé následovala diskuse o tom, jak se děti chovaly, co bylo dobré nebo špatné. Mnohdy bylo velmi zajímavé pozorovat, jak se v zápalu hry všichni chovají - kdo je vůdce, kdo nejlepší stratég, kdo umí prohrát a uznat výhru někoho lepšího.

            Všichni si program velmi užili a myslím, že tato zkušenost nám pomůže udržovat ve škole pohodovou a přátelskou atmosféru.