Žáci 5. roč. v hodině slohu využili nadcházející akce SDH Bolehošť - Mikulášské besídky a v úkolu vytvořit pozvánku se zaměřili na své divadelní představení, které na tomto odpoledni všechny děti školy zahrají. Jste srdečně zváni!
Zde se můžete registrovat k odběru aktualit.
Žáci 5. roč. v hodině slohu využili nadcházející akce SDH Bolehošť - Mikulášské besídky a v úkolu vytvořit pozvánku se zaměřili na své divadelní představení, které na tomto odpoledni všechny děti školy zahrají. Jste srdečně zváni!
Máte rádi podzim? Během dlouhých podzimních večerů jste možná přemýšleli o tom, co je na podzimních dnech krásné a co naopak ne. Naši páťáci na toto téma napsali velmi povedené práce, které navíc doplnili hezkými ilustracemi. Posuďte sami, jak se jim popis podzimní přírody povedl.
Halloween je anglosaský lidový svátek, který se slaví 31. října den před křesťanským svátkem Všech svatých, z jehož oslav se v Irsku vyvinul. Svátek se slaví většinou v anglicky mluvících zemích, převážně v USA, Kanadě, Velké Británii, Irsku, Austrálii, Novém Zélandu aj. U nás Halloween nemá takovou tradici, jako v anglicky hovořících zemích. Mezi dětmi sice získává stále větší oblibu, ale u většiny z nás má daleko hlubší význam svátek Všech svatých nebo „Dušičky“ – památka zesnulých. My jsme si naši školu ale halloweensky vyzdobili a také jsme se o tomto svátku něco dozvěděli v hodinách českého jazyka. A jak se nám vše povedlo, posuďte sami ve fotogalerii.
Víte, kdo je Wolfgang Amadeus Mozart? My už ano. Do školy za námi přijel nenápadný pán v černých kalhotách a s kravatou se samými notičkami. Představil se jako Martin Kubát – profesionální varhaník. Věděli jsme, že s sebou přiveze pořad o životě a hudbě známého hudebního skladatele Wolfganga Amadea Mozarta, ale toto jsme nečekali.
Pan varhaník přivezl s sebou pěknou loutku Wolfíka (Wolfgang Amadeus Mozart) a posadil ji mezi nás. Malý Wolfík nás zavedl do své hudební říše. Společně jsme se naučili písničku o Wolfíkovi a jeho tatínkovi Leopoldovi i sestřičce Nanynce. Krásná rytmická melodie nás nenechala klidnými a už jsme tleskali a hopsali. Spolu s Wolfíkem jsme navštívili jeho neviditelné divadlo. Nejdříve jsme za tónů Tureckého pochodu došli až na zámek. Malá noční hudba se rozezněla celým zámkem a my jsme v tónech hudby rozpoznali krále, královnu i princeznu. A jak to už na zámku bývá, hodovali jsme, veselili jsme se a také tančili na skladbu Menuet. Dále jsme se dozvěděli, že Wolfík měl nejraději pohádku O ptáčníkovi. Hlavním hrdinou je lesní skřítek Papageno, který chytá ptáčky, učí je v kleci zpívat, a potom je zase pouští na svobodu. Takto jsme se seznámili s operou Kouzelná flétna. Ale i na zámku se chodí odpočívat a tak i my jsme se uložili k spánku. Tóny Ukolébavky nás pomalinku odnášely do říše snění.
Ač se nám vůbec nechtělo tuto krásnou pohádkovou zemi opustit, museli jsme se s Wolfíkem a hlavně s úžasným panem varhaníkem rozloučit. Na závěr jsme si společně zanotovali nám už známou písničku: „Wolfík, Wolfík je náš kamarád, Wolfík, Wolfík chce si s námi hrát“ a velkým potleskem jsme poděkovali za krásný pořad.
V hodině slohu ve 4. roč. se žáci měli naučit popsat osobu. Nejprve se seznámili, jak spisovatel popsal ve svém literárním díle člověka.
Poté si zkusili představit, že byli svědky nějakého trestného činu a měli policii stručně a výstižně popsat pachatele, kterého zahlédli (byl na obrázku). Na pomoc jim sloužila zásoba slovních výrazů typu:
postava: vysoká, štíhlá jako proutek, zavalitá, pružná,…
obličej: oválný, hranatý, s výraznými rysy, snědý, usměvavý ,,,,
vlasy: krátké, vlnité, jako hřebíky, kaštanově hnědé, plavé, lesklé,…
oděv: čistý, upravený, moderní, výstřední…
A poslední úkol už byl samostatný. Vyberte si svého kamaráda ze třídy a popište ho tak, aby ostatní poznali, o koho se jedná.
Můžete použít některá přirovnání nebo obraty, např:
oči jako pomněnky, chodí tiše a pružně jako kočka, pusa od ucha k uchu, nos jako knoflík, zdvižený nosík, orlí nos, štíhlé prsty,…
Čtenářská gramotnost českých žáků podle výsledků mezinárodních výzkumů stále upadá.
Nezájem o čtení knih sledujeme i v naší škole u našich žáků. Nabízíme výpůjčky knih ze školní knihy, ptáme se, jakou knihu právě teď čtou, které knihy jsou pro ně nejoblíbenější a proč. Učíme je, aby svým spolužákům stručně odprezentovali o své přečtené knize a nalákali je tak k četbě. Mají tak stručně povědět:
Žáci pak mají možnost se dále vyptávat na další informace o knize, které je zajímají.
Abychom lásku ke knihám ještě více podpořili, využili jsme nabídky nakladatelství Thovt realizovat motivační hry na podporu čtenářství. Jednalo se o hravý, zábavný a nápaditý způsob, jak děti přivést ke knihám a vzbudit v nich zájem o čtení. Při motivačních hrách si děti procvičily orientaci v knize, dozvěděly se zajímavosti z různých oborů i ze zákulisí nakladatelství. Při vlastní hře si procvičily základní strategie čtenářské gramotnosti a to vše nenásilným a hravým způsobem.
Motivační hra žáků 1. - 3. roč. nesla název: Za pokladem kapitána Černovouse, druhá skupina – žáci 4. a 5. roč. se věnovala tématu: Na stopě pravěkým záhadám. Každá hra trvala víc jak 60 minut, ale uběhla velmi rychle a dětem se moc líbila.
V úterý 7.10.2014 jsme si odskočili z vyučování na hřiště před Obecním úřadem. Čekalo tam na nás překvapení. Navštívili nás dva zaměstnanci vojenské policie z Týniště nad Orlicí se svými psy. Pan Doležal s kolegou nám předvedli, co všechno jejich čtyřnozí kamarádi umí. Zážitek byl úžasný. Děkujeme.
Uteklo to jako voda a ve škole jsme už skoro měsíc. A abychom si naši školní docházku trochu zpříjemnili, pozvali jsme si do školy kouzelníka jménem RENO. Nebyl to první kouzelník, který k nám zavítal, ale tento byl velice šikovný, zábavný a milý. Dnešní kouzelnické vystoupení bylo plné jeho spolupráce s dětmi, které byly na začátku trochu nedůvěřivé. Ale svými kouzly s kartami, s provázky, se sklenicí mléka a podobně – měl je velmi propracovaná a efektní – si děti hned získal. Zapojily se do kouzelnických triků jako asistenti a ani paní učitelky nezůstaly pozadu. Všechna čísla děti nesmírně bavila a prožily si tak silný kouzelnický zážitek. Na rozloučenou vykouzlil RENO skutečného králíka Mazlíka. Za příjemné vystoupení děkujeme a těšíme se na další.
A zase nám začal nový školní rok. Tentokráte už 2014/2015. Slavnostně jsme letos ve školních lavicích přivítali 4 prvňáčky. Jsou to:
Tereza Nováková Bol. Lhota 47
Ondřej Schejbal Očelice 73
Barbora Ševcová Bolehošť 52
V tento významný den je do školy doprovodili nejen rodiče, ale i prarodiče a mladší sourozenci.
Celkem má naše škola 28 žáků. Hned v první den školy nás na slavnostním zahájení byla celá třída. Starší žáci nás mile překvapili pěkným vystoupením, které od loňského roku vůbec nezapomněli. Všichni jednotlivě přítomné pozdravili a zároveň se představili. Po prvním rozkoukání se osmělili představit se i naši nejmladší – prvňáčci, kteří nám i pověděli, zda-li se těšili do školy. Na památku jim byl předán uvítací list – Už jsem prvňáček a všichni byli za zvuku slavnostních fanfár ošerpováni.
Ve svém krátkém vystoupení nás pozdravil i pan starosta Petr Kubíček, který nám mimo jiné popřál šťastné vykročení do nového školního roku .
Věřím, že slavnostní zahájení školního roku bylo důstojné a pro všechny zúčastněné i příjemné.
Na závěr přeji ještě jednou všem dětem i ostatním zaměstnancům školy hodně pracovních úspěchů, zdraví a spokojenosti z dobře vykonané práce.
Mgr. Hana Boukalová
Ve středu se žáci čtvrtého ročníku rozjeli na dopravní hřiště do Rychnova nad Kněžnou. A aby nám ostatním to nebylo líto, vydali jsme se do Opočna na zmrzlinu a hlavně na výstavu obrazů Zdeňka Buriana s názvem Na vlně dobrodružství. A protože nám do odjezdu linkového autobusu zbýval dostatek času, prohlédli jsme si zámek - i když jen z venku, prošli jsme zámeckými schody do parku. Přešli jsme přes dva mostky, okolo dvou rybníků, pěkný byl i vodopád a v horní části parku jsme viděli vzácné dřeviny a okolo letohrádku jsme se vraceli k autobusu. Dopoledne nám rychle uteklo, počasí nám přálo a hurá zpět do školy.