Čtenářská gramotnost českých žáků podle výsledků mezinárodních výzkumů stále upadá.
Nezájem o čtení knih sledujeme i v naší škole u našich žáků. Nabízíme výpůjčky knih ze školní knihy, ptáme se, jakou knihu právě teď čtou, které knihy jsou pro ně nejoblíbenější a proč. Učíme je, aby svým spolužákům stručně odprezentovali o své přečtené knize a nalákali je tak k četbě. Mají tak stručně povědět:
- kdo je autorem, ilustrátorem jaký je název knihy, rok vydání, nakladatelství.
- stručně o čem kniha je
- proč se čtenáři líbila/ nelíbila (zdůvodnění)
- doporučení ostatním (zdůvodnění)
- případně jednající postava, hlavní postava
- přečtení vybrané ukázky (zdůvodnit svůj výběr)
Žáci pak mají možnost se dále vyptávat na další informace o knize, které je zajímají.
Abychom lásku ke knihám ještě více podpořili, využili jsme nabídky nakladatelství Thovt realizovat motivační hry na podporu čtenářství. Jednalo se o hravý, zábavný a nápaditý způsob, jak děti přivést ke knihám a vzbudit v nich zájem o čtení. Při motivačních hrách si děti procvičily orientaci v knize, dozvěděly se zajímavosti z různých oborů i ze zákulisí nakladatelství. Při vlastní hře si procvičily základní strategie čtenářské gramotnosti a to vše nenásilným a hravým způsobem.
Motivační hra žáků 1. - 3. roč. nesla název: Za pokladem kapitána Černovouse, druhá skupina – žáci 4. a 5. roč. se věnovala tématu: Na stopě pravěkým záhadám. Každá hra trvala víc jak 60 minut, ale uběhla velmi rychle a dětem se moc líbila.